Styrelsesammanträden 130313 & 130327

Samtidigt som tiden stått stilla under vårens första tentaperiod så har UTN:s styrelse sammanträtt inte mindre än två gånger. Det har också genomförts ett extrainsatt fullmäktigesammanträde med anledning av en eventuell flytt av kårhuset i framtiden.

Styrelsens arbete går i stort ut på att leda och styra verksamheten utifrån det som sektionerna har gett styrelsen i uppdrag i taktiska verksamhetsplanen genom fullmäktige. Det är något som skulle vara vara omöjligt att genomföra själva och därför så tillsätts ovärderliga personer med massa olika ansvar; ämbetsmän, studiebevakare, kommittéer, arbetsgrupper m.fl. Den taktiska verksamhetsplanen konkretiseras och tydliggörs för varje uppdrag som styrelsen ger till ex. projektledarna i något som heter uppdragsbeskrivning, som finns för varje specifik verksamhet. Sedan är det då upp till projektledarna tillsammans med sin kommitté och styrelsen utforma arrangemanget utifrån ramarna som finns i uppdragsbeskrivningen. Projektledarna skriver då en verksamhetsplan med beskrivning för hur genomförandet av uppdraget och arrangemanget ska gå till.

Rebusrallyt, Examensceremonien, Mastermottagningen och delar av ledningsgruppen är några av de uppdrag och ämbeten som har fått och kommer att få uppdaterade uppdragsbeskrivningar i och med att UTN utvecklas och går framåt.

Det är också kul att se att de nytillsatta Basårsmottagningspresidiet och Rebusrallypresidiet har kommit igång! Så håll utkik efter mer information på hemsidan och facebook. Alla uppdrag som är utlysta för tillfället finns alltid på hemsidan, https://www.utn.se/sv/engagera-dig/utn-soker

Styrelsen har också arbetat fram en mall som förhoppningsvis ska underlätta för ämbetsmännen att skriva verksamhetsberättelse för uppdragen när de är genomförda. En verksamhetsbeättelse är ungefär som verksamhetsplanen, fast man beskriver arrangemanget och genomförandet i efterhand, med utvärdering av vad som gått bra och vad vi skulle kunna behöva arbeta mer på. Mallen är då tänkt att den ska leda till att efterföljande projektledare och engagerade i större utsträckning ska kunna ta tillvara på all den information och kunskap som finns inom organisationen.

Något annat som är aktuellt just nu är hur styrelsen ytterligare kan stötta alla engagerade och ämbetsmän, vad vi kan erbjuda för utbildningar och hur de som ska leda andra i olika arbetsprocesser kan få rätt verktyg för att kunna skapa det bästa arbetsklimatet för våra engagerade.

Utöver det har vi också arbetat med UTN:s krisplan och reviderat den, då det är av vikt att den är uppdaterad. En hel del andra styrdokument har också fått ett ansiktslyft och är nu uppdaterade, exempelvis flera av riktlinjerna som reglerar ersättningar som kan uppkomma i samband med olika arrangemang och engagemang.

Samarbetskontakten Stefan har tillsammans med flera kommittéer arbetat på att ordna gemensamma volontärströjor för UTN:s arrangemang, så det ska vara tydligt vart studenter kan vända sig för hjälp och skapa ett bättre och tydligare kommunikationsflöde. Tröjorna är nu beställda och kommer så småningom landa på Uthgård!

Slutligen så vill jag också säga att vi fortsatt arbetar med kårfrågan och samarbetet med de andra kårerna i Uppsala och vid Uppsala universitet samt börjat realisera den arbetsprocess för ett nytt kårhus som fullmäktige har beslutat om. Mer information om detta kommer komma, men är ni nyfikna redan nu är ni alltid hjärtligt välkomna att ställa frågor, kom gärna förbi Uthgård när ni har möjlighet annars så finns kontaktuppgifter på hemsidan.